تبلیغات

از درج هرگونه تبلیغات و مطالب هرز معذوریم

شاخص توده بدنی (BMI)ابزاری برای اندازه گیری چربی بدن

رژیم غذایی

شاخص توده بدنی (BMI)ابزاری برای اندازه گیری چربی بدن


به ازای هر ۵ واحد بالاتر از شاخص توده بدنی ۲۵، شانس مرگ و میر ۳۱٪ افزایش می یابد.

یکی از ابزارهای رایج برای تخمین برآورد وزن سالم، شاخص توده بدنی (Body Mass Index) یا BMI است که از طریق نسبت میان وزن و قد اندازه گیری می‌شود. در این مقاله، دپارتمان تغذیه سالم رازی بلاگ توضیحاتی در رابطه با چگونگی اندازه­گیری این شاخص ارائه می­کند. اما، چگونه شاخص توده بدنی‌تان را اندازه‌گیری کنید: این شاخص عبارت است از وزن به کیلوگرم، تقسیم بر مجذور قد به متر.

شاخص توده بدنی‌ نمایانگر چه چیزی است؟

وزن سالم، وزنی است که شاخص توده بدنی‌اش کمتر از ۲۵ باشد. اضافه وزن با شاخص توده بدنی ۲۵ تا ۹/۲۹ نشان داده می شود و چاقی زمانی است که شاخص توده بدنی‌تان ۳۰ یا بیشتر از آن باشد.
ده‌ها مطالعه نشان داده‌اند که شاخص توده بدنی بالای ۲۵ درصد احتمال مرگ زودرس را افزایش می‌دهد. بررسی تحلیلی چندین پژوهش که نتایج آن در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، بر ارتباط میان BMI و مرگ و میر تأکید دارد. این مطالعه نشان می­دهد که میان BMI و مرگ و میر رابطه مستقیم وجود دارد، و در افراد کم وزن (BMI کمتر از ۵/۱۸) و افراد چاق یا دارای اضافه وزن (BMI بالای ۲۵) مرگ و میر بیشتری اتفاق می‌افتد. کمترین میزان مرگ و میر به هر علتی مربوط به BMI 5/22 تا ۹/۲۴ بود.  کارشناسان باور دارند این یک مطالعه قابل اتکا است زیرا که توانسته سیگاری‌ها، سرطانی‌ها، بیماران قلبی و افراد بالای ۸۵ سالی را که ممکن است شاخص توده بدنی آنها نرمال باشد اما از ضعف یاکاهش وزن مرتبط با سن رنج ببرند، از دایره افرادش حذف کند.


اگه دنبال رژیم های خوب هستین اینجا را هم بخوانید :

”  مروری بر رژیم‌های غذایی “


بررسی گسترده­تری که بر روی پژوهش­های جاری به انجام رسیده و نتایج آن در مجلهThe Lancet  منتشر شده است، داده‌های شرکت کنندگانی از  چهار قاره را مورد بررسی قرار داده و دریافته است به ازای هر ۵ واحدی که بر BMI 25 افزوده شود، شانس مرگ و میر ۳۱٪ افزایش می یابد. این مطالعه، همچنین دلایل مرگ را نیز مورد توجه قرار داد و دریافت به ازای هر ۵ واحدی که به BMI 25 افزوده شود  ۴۹٪ مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلب و عروق، ۳۸٪ مرگ و میر ناشی از بیماری‌های تنفسی و ۱۹٪  مرگ و میر ناشی از سرطان اتفاق می‌افتد.

این تحلیل، همچنین سیگاری‌های فعلی یا سابق، کسانی که در ابتدای مطالعه بیماری‌های مزمن داشتند، و کسانی را که در ۵ سال اول مطالعه فوت کردند (در طی این مطالعات که شرکت کنندگانش حدود ۱۴ سال زیر نظر بودند ۶/۱ میلیون مرگ اتفاق افتاد.) از دایره شرکت کنندگانش بیرون گذاشت.
هنگام بررسی رابطه میان شاخص توده بدنی و مرگ و میر، عدم سازگاری میان این متغیرها می‌تواند منجر به علیت معکوس شود (جایی که وزن پایین بیش از آنکه علت باشد، نتیجه یک بیماری نهفته است) یا سیگار کشیدن آن را مختل کند (زیرا سیگاری ها معمولا وزن‌شان کمتر از غیر سیگاری‌هاست و میزان مرگ و میرشان نیز بالاتر است). متخصصان می‌گویند این نقص‌های روش شناختی منجر به نتایج ضد و نقیض و گمراه کننده‌ای می شود که نشان می‌دهد آنهایی که اضافه وزن دارند بیشتر شانس زنده ماندن دارند.

همچنین توجه داشته باشید که عضلات و استخوان‌ها چگال تر از چربی هستند، بنابراین ممکن است ورزشکارانی که بدن بسیار عضلانی دارند شاخص بالاتری داشته باشند، اما در واقع مبتلا به اضافه وزن یا چاقی نباشند. هرچند این در مورد تمام ورزشکاران صدق نمی‌کند.foodiro-BMI-3 شاخص توده بدنی (BMI)ابزاری برای اندازه گیری چربی بدن

اندازه دور کمر

همه چربی‌ها برابر نیستند. با این که درصد کل چربی بدن اهمیت دارد، باید چاقی شکمی (که به چربی احشایی هم معروف است) را کنترل کرد که برای سلامتی درازمدت خطرناک تر از چربی‌ اطراف روده‌ها و ران (چربی زیر جلدی) است. برخی مطالعات نشان می‌دهند که چربی شکم در ایجاد مقاومت به انسولین و التهاب نقش دارد. التهاب واکنشی از سوی سیستم ایمنی بدن که در بیماری‌های قلبی، دیابت و حتی برخی از سرطان ها دخیل است.

موسسه ملی سلامت به این نتیجه رسیده است که اندازه دور کمر بیش از ۱۰۲ سانتی‌متر برای مردان و ۸۹ سانتی‌متر برای زنان احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان یا سایر بیماری‌های مزمن را بالا می‌برد.
سایز دور کمر، یک اندازه ساده و مفید است، زیرا حتی در صورت ثابت ماندن وزن، ممکن است عضله شکم در اثر بالا رفتن سن با چربی جایگزین شود. بنابراین، افزایش اندازه دور کمر می‌تواند یک “نشانه هشداردهنده” مهم باشد و توجه شما را به مقدار غذا خوردن و ورزش‌ کردن‌تان بیشتر جلب کند.

برخی باور دارند که نسبت دور کمر به ران، شاخص بهتری برای هشدار است، زیرا ممکن است اندازه دور کمر بر اساس اندازه قاب بدن متفاوت باشد، اما یکی از بزرگترین مطالعات تاکنون نشان داده است که نسبت دور کمر و دور کمر تا ران نسبتا در پیش بینی خطر مرگ در اثر بیماری‌های قلبی، سرطان یا علل دیگر به یک اندازه موثرند.در افرادی که اضافه وزن ندارند، اندازه دور کمر ممکن است نسبت به BMI، به طور گویا تری در مورد خطرات تهدید کننده سلامتی هشدار دهد.

مطالعه سلامت پرستاران رابطه میان اندازه دور کمر و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی، سرطان یا علل دیگر را در زنان میانسال مورد بررسی قرار داده است. در آغاز مطالعه، تمام ۴۴۰۰۰ داوطلب سالم بودند و همه‌شان اندازه دور کمر و دور باسن‌شان را اندازه‌گیری کردند. پس از ۱۶ سال، زنانی که بیشترین اندازه دور کمر را داشتند (۸۹ سانتی‌متر یا بالاتر) در مقایسه با آنهایی که کمتری اندازه دور کمر را داشتند (کمتر از ۷۱ سانتی متر)  تقریباً دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی قرار داشتند. از نظر مرگ و میر ناشی از سرطان یا علل دیگر، زنانی که بیشترین اندازه دور کمر را داشتند و زنانی که کمترین اندازه دور کمر را داشتند به یک میزان در معرض خطر بودند. با اضافه شدن هر سانتی متر به اندازه دور کمر این خطر به طور پیوسته افزایش می‌یافت.

حتی زنان با وزن معمولی( BMI کمتر از ۲۵) اگر بیشترین مقدار وزن‌شان در اطراف کمرشان جمع شده بود،  بیشتر در معرض خطر بودند: زنانی با وزن نرمال و با دور کمر ۸۹ سانتی‌متر یا بیشتر، در مقایسه با زنانی با وزن نرمال که دور کمرشان از ۸۹ سانتی‌متر کمتر بود سه برابر بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی بودند. مطالعه سلامت زنان شانگهای، در زنانی با وزن نرمال میان سایز شکم و مرگ و میر به هر علتی رابطه مشابهی را پیدا کرد.

نحوه اندازه‌گیری دور کمر

یک متر اندازه گیری را دور بخش میانی بدن‌تان یعنی جایی که دو طرف کمرتان باریک‌ترین حالت خودش را دارد، بپیچید. معمولا همان جایی است که ناف‌تان هم هست. حواس‌تان باشد که متر حتماً موازی با زمین باشد. هیئت متخصصی که  توسط موسسه ملی بهداشت گرد هم آمده بودند به این نتیجه رسیدند که دور کمر بیشتر از ۱۰۲ سانتی‌متر برای مردان و ۸۹ سانتی‌متر برای زنان خطر افزایش بیماری‌های قلبی،‌ سرطان و سایر بیماری‌های مزمن را به همراه دارد. توجه دقیق به این معیارها می‌تواند رهنمودهای سخاوتمندانه‌ای را برای حفظ سلامت در اختیارتان قرار دهد.

foodiro-BMI-2 شاخص توده بدنی (BMI)ابزاری برای اندازه گیری چربی بدن

 

منبع: مدرسه سلامت عمومی هاروارد

تذکر مهم:

محتوای سایت رازی بلاگ در بخش «تغذیه سالم» کاربردهای آموزشی دارد و جایگزین توصیه های پزشکی شخصی برای شما نمی گردد. به منظور دریافت توصیه های پزشکی در رابطه با مناسب بودن هر نوع غذا یا شرایط پزشکی خاصی که دارید باید با پزشک متخصص و/یا متخصص تغذیه مشورت کنید. هرگز به خاطر خواندن مطلبی در سایت رازی بلاگ، اخذ مشورت پزشکی را به فراموشی نسپارید یا این که آن را به تاخیر نیاندازید. ما در سایت رازی بلاگ هیچ محصول خاصی را توصیه یا تایید نمی کنیم.

اگر این مطلب برایتان جالب بود، حتماً آن را لایک کنید و اگر خواستید در سایت یا مقالات خود از آن استفاده نمایید، ذکر نام رازی بلاگ اجباری است.

 

نوشته شاخص توده بدنی (BMI)ابزاری برای اندازه گیری چربی بدن اولین بار در رازی بلاگ(زندگی سالم و خوشمزه). پدیدار شد.